İkamet izni nasıl alınır?
e-ikamet.goc.gov.tr adresi üzerinden online başvuru yapıldıktan sonra randevu gününde istenen belgeler ile randevuya katılmak gerekmektedir. Başvuru ilgili İl Göç İdaresi tarafından olumlu olarak değerlendirildikten sonra ikamet izni kartı kişinin belirtmiş olduğu adrese gönderilir.
Şartlı giriş ile Türkiye’ye giriş yapan yabancıların ikamet izni başvurusu için ne kadar süresi bulunmaktadır?
Şartlı giriş yaptığınız takdirde 10 gün içinde e-ikamet.goc.gov.tr adresi üzerinden şartlarını sağladığınız bir ikamet izni türüne başvurarak randevu almanız gerekmektedir.
Türkiye’de doğan yabancı bebeğin ikamet izni alabilmesi için nasıl bir yol izlemeliyiz?
Türkiye’de doğan yabancı çocuklar, seyahat belgesi düzenlenip ikamet izni başvurusu yapılana kadar doğum belgeleriyle anne veya babanın geçerli ikamet izni süresine bağlı olarak Türkiye’de kalabilirler. Doğum belgesi tek başına Türkiye’ye giriş ve Türkiye’den çıkış hakkı vermez. Bu çocuklar doğum tarihinden itibaren yüz seksen gün içinde durumlarına uygun ikamet iznine başvurmaları gerekmektedir. İkamet izni, çocuğun doğum tarihinden itibaren geçerli olacak şekilde düzenlenir.
İkamet izni başvurum için pasaport sürem ne kadar olmalıdır?
Talep edilen süreden en az 60 gün daha uzun süreli pasaport ya da pasaport yerine geçen seyahat belgesi sahibi olmanız gereklidir.
Randevu günümde il göç idaresi müdürlüğüne gidemezsem bir yaptırımı var mıdır?
Başvurunuz işleme alınmaz. Yasal süreniz devam ediyor ise ek 10 gün içinde cezaya tabi yeni bir randevu alarak randevunuza katılabilirsiniz. E-İkamet Sisteminde ilk, uzatma ve geçiş başvurularında geçerli olacak şekilde, randevu almasına rağmen 6 ay içinde 2 defa randevusuna gitmeyen veya randevularını iptal eden yabancılar 6 ay geçmeden aynı pasaportla başvuru yapamayacaklardır.
İkamet iznim varken yurt dışına çıktım, yurt dışından ikamet iznine başvurabilir miyim?
İkamet izni başvuruları yurt içinden yapılabilmektedir.
İkamet izni başvurusunu şahıs veya firmalar aracılığıyla yapabilir miyim?
Göç İdaresi Başkanlığı yabancılara ilişkin iş ve işlemlerde üçüncü gerçek kişi ve/veya tüzel kişiler ile çalışmamaktadır. Lütfen ikamet izni başvurunuzu bizzat yapınız ve üçüncü gerçek veya tüzel kişilere itibar etmeyiniz.
İkamet iznine başvurdum, eksik belgem varmı nasıl öğrenebilirim?
Eksik belgeniz var ise tarafınıza SMS veya e-mail yoluyla iletilmektedir. Eksik belgelerinizi aynı zamanda e-ikamet.goc.gov.tr adresiden veya 157’yi arayarak öğrenebilirsiniz.
90 günlük değerlendirme süreci içerisinde yurtdışına çıkmak mümkün müdür?
Yasal süreniz devam ederken Türkiye’den sorunsuz bir şekilde çıkış yapabilirsiniz. İkamet izni başvurusunda bulunduysanız randevu günü müracaat belgesi talep edebilirsiniz. Yabancılar İkamet izni başvurusunun sonucunu beklemeksizin ikamet harçlarını ödediklerini kanıtlamak ve talep ettikleri ikamet izni süresinin içinde olmak kaydıyla müracaat belgeleriyle birlikte sınır kapılarından birden fazla çıkış yapabilirler ve her defasında on beş gün içinde döndükleri takdirde ülkeye girişlerinde vize koşulundan muaf tutulurlar. Ayrıca ikamet izni başvurunun kabul edilmesi durumunda müracaat belgesi e-ikamet.goc.gov.tr adresinden de temin edilebilir. Müracaat belgesiyle çıkış yapan yabancıların on beş günü aşmaları halinde vize genel hükümlerine göre işlem yapılır.
İkamet izni harç ve kart bedelimi ne zaman ödemeliyim?
İkamet izni başvurularında harç ve kart bedeli randevu tarihinden önce ödenmelidir.
İkamet izni başvuruları ne kadar sürede sonuçlandırılır?
İkamet izni başvuruları, başvurunun işleme alınmasından itibaren en geç doksan gün içinde sonuçlandırılır. Doksan günlük süre, bilgi ve belgelerin tam olarak yetkili makama teslim edildiği tarihten başlar. Sürenin uzaması halinde yabancıya bilgi verilir.
Taşınmaz üzerinden ailemle birlikte ikamet izni alabilir miyiz?
Aile üyelerinin konut üzerinde paylı veya elbirliğiyle mülkiyet hakkına sahip olmaları durumlarında, aile üyeleri de bu bent kapsamında ikamet iznine başvurabilir.
E-devletten alınan belgeler ikamet izni başvurularında geçerli midir?
E-Devlet sistemi üzerinden temin edilen kare kodlu belgeler kabul görecektir.
Mevcut ikamet izni süremde adres değişikliğinde bulundum, ne yapmam gerekiyor? Bu adres farklı bir il ise ikamet iznim iptal olur mu?
İkametgâhlarını ikamet izni aldıkları ilden başka bir ildeki adrese taşıyan yabancılar, taşındıkları ilde adres değişikliklerini bildirim amacıyla en geç yirmi iş günü içinde il göç idaresine müracaat edip e-ikamet.goc.gov.tr adresinden ilk başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
Türkçe öğrenme kursuna kayıt oldum. İkamet izni prosedürleri nasıldır?
Doğrudan Türkçe öğrenme kursuna kayıt olmanız durumunda ülkemize Türkçe dil kursu vizesi ile gelmiş olmanız kaydıyla kısa dönem ikamet izni alabilirsiniz. Bununla birlikte bu izin yalnızca 2 defa verilebilmektedir. Üniversiteye kaydolup üniversiteniz tarafından TÖMER’e yönlendirilmişseniz durumunuzu belgelemeniz kaydıyla bir sonraki eğitim öğretim döneminin başlangıcına kadar Öğrenci İkamet İzni düzenlenmektedir.
Öğrenci ikamet izni sahibiyim, üniversitemi değiştirdim. İzlemem gereken prosedür nedir?
Aynı öğretim kurumunda fakülte veya bölüm değişikliği ile aynı ilde öğretim kurumu değişikliği durumunda öğrenciliğe ara verilmemesi ve süresinde bildirimde bulunulması kaydıyla mevcut ikamet izni geçerliliğini korur. Bu yabancıların bulundukları il göç idaresi müdürlüğüne 20 iş günü içerisinde bölüm/fakülte/okul değişikliğini bildirmelidir. İkamet izni öğrenim süresinden kısa ise iznin bittiği tarihten itibaren öğrenim süresi kadar uzatılır. Farklı bir ilde öğrenime devam edilecek olması durumunda taşındıkları ilde adres değişikliklerini bildirim amacıyla en geç 10 iş günü içinde il göç idaresine müracaat edip e-ikamet.goc.gov.tr adresinden ilk başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
İkamet izni başvurusu yapabilmek için ücret ödemem gerekmekte midir?
Hayır, başvurular e-ikamet.goc.gov.tr adresi üzerinden ücretsiz olarak yapılmakta ve randevu alınmaktadır.
Pasaport değişikliği gerçekleştirildiği taktirde bildirimde bulunmak gerekir mi?
Pasaport değişikliği yapan yabancılar 20 iş günü içerisinde İl Göç İdaresine bildirimde bulunmalıdırlar.
İkamet izni kartının kaybolması/çalınması durumlarında ne yapılmalıdır?
İkamet izin belgesinin kaybolması, çalınması veya yıpranması hâllerinde ikamet izin belgesinin ücreti tam; bu iznin harcı ise yarım harç olarak alınır. Karakol aracılığıyla kayıp tutanağı tutturulmalıdır. Ardından kayıp tutanağı, 1 adet biyometrik fotoğraf ve adres kayıt sistemine kayıtlı olunduğunu gösteren belge ile beraber ikamet edilen ildeki İl göç İdaresi Müdürlüğü’ne gidilmelidir. İllerin uygulamalarında farklılıklar olabileceğinden belirtilen bu evraklar haricinde farklı belgeler de istenebilir.
Apostil Şerhini nereden alabilirim?
Apostil anlaşmasına taraf bir ülke vatandaşı iseniz belgeyi teslim aldığınız ülke makamlarınızdan talep etmeniz gereklidir. Türkiye’deyseniz konsolosluğunuz ile görüşmelisiniz. (Apostil Anlaşmasına taraf ülkeler listesi Adalet Bakanlığının sitesinde yer almaktadır.)
Pasaport eşleşmeme hatası alıyorum ne yapabilirim?
Pasaport uyuşmama hatasına ilişkin aşağıdaki bilgileri dikkate almanız gerekmektedir :
1.Türkiye’ye giriş yaptığınız pasaport türü bilgisini(Hususi, Umuma mahsus, Diplomatik teyidi sağlanmalı) girmeniz gerekmektedir. Özel bir durumunuz neticesinde edinilen bir pasaport değilse umuma mahsus seçeneğinin işaretlenmesi gerekmektedir.
2. Pasaport/seyahat belgesi alanına Türkiye’ye giriş yaptığınız pasaport bilgisini girmeniz gerekmektedir. Ülkemize giriş yapmış olduğunuz pasaportun süresinin sona ermesi veya kaybolması nedeniyle ülkemizden çıkış yapmaksızın yeni bir pasaport temin etmiş olmanız halinde Türkiye’ye en son giriş yaptığınız pasaport bilgilerinizi sisteme girmeniz gerekmektedir. Geçerlilik tarihine ise yeni pasaportunuza ait bilgiyi yazabilirsiniz. (İkamet izni sahiplerinin pasaport değişikliği yapmaları halinde 20 iş günü içerisinde bildirimde bulunmaları gerekmektedir.)
3. Çifte vatandaşlığınızın bulunması durumunda ülkemize en son giriş yaptığınız pasaport bilgileriniz ile işlemlerinize devam etmeniz gerekmektedir.
4. E-İkamet başvurusu sırasında bilgilerini girdiğiniz pasaport ile ülkemize giriş yaptığınız pasaport bilgilerinin eşleşmemesi halinde harfli/harfsiz ve boşluklu/boşluksuz olarak tüm varyasyonlar denenmesi gerekmektedir.
5. Pasaport bilgilerinizin olduğu sayfanın alt kısmında MRZ numarası yer almaktadır. Bu numara içerisinde pasaportunuz nasıl yazılmış ise aynı şekilde giriş yapmanız gerekiyor.
6. 2007 yılından önce ülkemize giriş yaparak bu tarihten sonra çıkış-giriş kaydı olmayan yabancıların ilgili İl Göç İdaresi Müdürlüğüne müracaat etmesi gerekmektedir.
7. Ülkemize giriş kayıtlarında uyruk kısmı 'HYM' ya da 'Haymatlos' 'Vatansız' olan veya Mültecilere mahsus seyahat belgesiyle ülkemize giriş yapan yabancıların ilgili İl Göç İdaresi Müdürlüğüne müracaat etmesi gerekmektedir.
8. Türkiye’de yeni doğan çocuklar için izlenecek prosedürler aşağıdaki gibidir:
-Türkiye’de doğan yabancı uyruklu çocuk için doğum tarihinden itibaren 180 gün içerisinde pasaport temin edilerek e-ikamet.goc.gov.tr adresinden ikamet izni başvurusu yapılması gerekmektedir. İkamet izni başlangıç tarihi çocuğun doğum tarihi olacaktır.
-E-ikamet sistemi üzerinden ilk başvuru ön kayıt sayfasında doğum tarihi bilgisi girildikten sonra 'Türkiye’de Doğan Çocuk' seçeneği açılmaktadır. Bu seçenek 'evet' olarak seçildiğinde seyahat belgesi bilgileri sayfasında pasaport eşleşmeme uyarısı alınmayacaktır.
-Türkiye’de doğan ve pasaportlarında giriş çıkış kaydı bulunmayan yabancı çocukların 18 yaşına kadar yapılacak uzatma başvurularında da ’’İlk Başvuru’’ seçeneği kullanılarak, yukarıdaki yönlendirmeler doğrultusunda başvuru yapılabilecektir.
9. İkamet izni başvuruları yurtiçinden yapılmalıdır. Türkiye dışındayken ikamet izni başvurusu yapılması durumunda 'Pasaport eşleşmeme' hatası alınacaktır.
10. E-ikamet.goc.gov.tr adresinde başvuru yaparken cinsiyet ve doğum bilgisi alanlarına pasaporta göre bilgi girilmelidir. Söz konusu alanlara doğru bilgi girilmediği takdirde 'Pasaport eşleşmeme' hatası alınacaktır.
Sigorta eşleşmeme hatası alıyorum ne yapabilirim?
Sigorta eşleşmeme hatasına ilişkin aşağıdaki bilgileri dikkate almanız gerekmektedir:
- Öncelikle girilen sigorta bilgileri yabancıya ait olmalıdır. Yabancının kimlik bilgileri ya da pasaport/YKN bilgisi ile eşleşme olmaması durumunda başvuruya devam edilemeyecektir.
- Poliçe no, yenileme no ve sigorta şirketinin adı yanlış yazıldığında her üçü için de hata uyarısı alınır. Bilgilerinizi doğru girdiğiniz halde hata alıyorsanız, yeni yaptırılmış sigorta poliçelerinin Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinin sistemine geç yansıyabildiğini hatırlatmak isteriz. Bu durumda ilerleyen günlerde tekrar denemeniz gerekmektedir.
- İlgili sigorta şirketiyle iletişime geçilerek poliçe numarası/sigorta şirketi ismi/yenileme numarası/ başlangıç- bitiş tarihi bilgilerinin temin/teyit edilmesi gerekmektedir.
- Yenileme numarası, sigortanızı aynı şirketten kaç defa yenilediğinizle ilgili bir numaradır. Sigorta poliçesinde yenileme numarasının yazmaması halinde sigorta şirketinden ilk defa sigorta yaptırmışsanız yenileme numarasını '0' olarak ikinci defa yaptırmışsanız yenileme numarasını '1' olarak ve üçüncü defa yaptırmışsanız ise yenileme numarasını '2' olarak girmelisiniz.
- Poliçede yer alan harf ya da işaretler ile değil, sadece sayılar ile girişi denenmelidir.
- Öncelikle kırmızı alanlar doldurularak aşağıda bulunan 'Ekle' butonuna tıklanmalıdır.
- Bilgiler listeye eklendikten sonra 'İleri' butonuna basarak başvurunuza devam edebilirsiniz.
- Tüm yönlendirmelere rağmen hata almaya devam etmeniz durumunda sigorta şirketleriyle görüşmeniz gerekecektir. YİMER 157 ya da Göç İdaresi tarafından yapılabilecek herhangi bir işlem bulunmamaktadır.